
ثريا
-
ممرضة سوقتنوفمبر 14, 2025
-
سوزي الاردنيةأكتوبر 29, 2025
-
فيضان النيل في مصرأكتوبر 3, 2025
-
الطفل ياسينسبتمبر 24, 2025
بالله عليكم وطي صوتك واوعي تقولي ان سلمى هي اللي جت اجيبكم من البيت انتوا اللي جايين لوحدكم
الجد
لا والله على اساس انك خايفه على بنتنا يعني امال ليه سايبه ابنك يعمل فيها كده
سلمي
ياجدو بالله تعالي بسرعه نحاول نطلعهم قبل ما يجي عشان لو عرف أن انتو هنا هيبهدل الدنيا
وياعيني احمد فوق بيحاول يفك نفسه عشان يلحق يفك امه قبل ما ابوة يرجع ومكانش فيه حل إن هو يجرجر الكنبه واحده واحده لحد ما يوصل عند باب الاوضه
احمد
يا ماما انت كويسه طمنيني عليكي انا بحاول افك نفسي بس مش عارف يا ماما ردي عليا
سحر بتعب
اه يا ابني اهم حاجه انت كويس
احمد
انا هحاول اطلعك يا ماما ما تقلقيش
سحر
ابوك شوفته الصبح بيحط مفتاح القفل بتاع الجنزير تحت الكوميدينو هنا
وبيفضل احمد علي قد مايقدر يجرجر الكنبه لحد ما وصل الباب الاوضه وبيفتح باب الاوضه
وبيكون سلمي وجده وجدته بيخبطوا علي الباب وبينادوا علي احمد
وأحمد
استنوا هحاول اطلع ماما وافك نفسي وافتح لكم
الجد
بسرعه يا احمد قبل ما ابوك يجي
وأحمد بيحاول يوصل للكوميدينو اللي جنب باب الأوضه بالعافيه عشان يوصل للمفتاح وفعلا بيوصله وبيفك قفل الجنزير
ويقوم بسرعه يحاول يفك مامتك وبيجيب مقص عشان يعرف يقطع الحبل
سحر
افتح الدولاب هتلاقي فيه مفتاح باب الشىقه انا كنت مخبياه من ابوك خده وافتح باب الشىقه بسرعه
وبياخد احمد المفتاح وبيفتح باب الشىقه ليهم
وام محسن بتكون طلعت فبتاخد احمد في حىضنها
الام والاب بيجروا علي بنتهم وبيحىضنوها
الاب
والله لاوديكم في ستين داهيه انتو تعملوا في بنتي كده
فبياخدوا سحر وبتبقي عايزه تاخد العيال
الاب
سيبيهم لابوهم
وسحر بتفضل تعيط ومش قادرة من التعب إن هي تتكلم
والعيال عماله تعيط علي امهم
فبتاخدهم جدتهم تحت
وفي المحكمه بيكون محسن مستني دوره لان ماجده كانت رفعت عليه قضيه خىلع والقاضي بيساله
تفتكر ليه مراتك رفعت عليك قضيه خىلع ؟؟
محسن
مش عارف يمكن عشان اتجوزت عليها
ومحسن مش بيرضي يقول عن اللي عملته فيه زمان عشان كان فيه حاجه في دماغه بيخطط لها
القاضي
وانت اتجوزت عليها ليه كانت مقصرة معاك في حاجه ؟!*
محسن
لا ما كنتش مقصرة بس عشان كان عندها مشكله في الخلفه وانا كنت عايز اجيب عيال
وبيخلص محسن مع القاضي وبيخرج وبعدها بيلمح طارق اللي كان واقف وبيستخبي عشان محسن مايشفوش وكان بيتاكد إن محسن هيروح المحكمه ولا لا ومحسن بيعمل نفسه مش شايفه وبعدها بيروح ورا
عند ماجده وطارق
ماجده
متاكد إن هو ماشفكش
طارق
عيب عليكي الحمد لله ما شافنيش
ماجده
تفتكر محسن هيعمل حاجه ولا هيسكت علي القضيه اللي احنا رفعناها دي
طارق
ولا هيعرف يعمل حاجه تعالي بس كده عشان انت وحشاني يارب نخلص من اللي اسمه محسن ده عشان نتجوز بقي
وبيروح محسن البيت وبيلاقي العيال كلهم قاعدين مع جدتهم
وبيزعق في وش احمد
انت فكيت نفسك ونزلت ازاي
ويطلع جري علي فوق وبيلاقي الشىقه فاضيه وسحر مش موجوده
وينزل يزعق
هي راحت فييين
أمه بتقف
انا اللي خرجتها وخرجت احمد قولتلها تروح لأهلها
احمد لسه هيزعق لامه بتقوم بالقلم علي وشه
ثريا
اوعي تنسي أن انا امك يا خسارة تربيتي فيك انت مش ابني ولا اعرفك انت بتعمل في نفسك كده ليه
ويقوم محسن مايردش ويطلع الشىقه ويقفل علي نفسه
وبتحىضن ثريا احفادها وتطمنهم
ثريا
ماتخفوش يا حبايبي ماتخفوش هتفضلوا معايا
وسحر وهي عند باباها ومامتها وبتعيط
انا خايفه يعمل في العيال حاجه هاتولي ولادي
انت مجنون انا قولتلكم بلاش اتجوزوا وانتم عمركم ما سمعتوا كلامي
الاب
ماتخفيش احنا هنروح نرفع عليه قضيه حض,انه وهيكونوا معاكي بس انت طالما كان بيعمل فيكي كده ما بتقو,ليش ليه ما امك كانت لسه رانه عليكي امبارح
سحر بعياط
والله بيرعبني وطول الوقت بدون سبب معرفش ليه ويفضل يهىددني وهو اللي ماكنش راضي يخليكوا تيجوا عندنا وكان قاعد جنبي لما ماما كلمتني كان نفسي اقولها وماكنتش عارفه اتكلم
الام
يا عيني يا بنتي وساكته كل ده يا ضنايا ربنا ينتقىم منك يا محسن الكلب
وتاني يوم بينزل محسن ويروح لمكان طارق وماجده وبيفضل واقف في الشارع ومتخفي عشان محدش يعرفه ومستني اقرب فرصه أن طارق ينزل
وجه علي بليل كان طارق بيقول لماجده
طارق
بقولك ايه انا هنزل نجيب شويه تسالي ومشروبات حلوه علي ما تظبطي الجو
و ماجده بتضحك
حاضر من عيوني
وبينزل طارق وبينتهز محسن الفرصه وبيطلع وبيخبط علي الباب
ماجده
شكله طارق نسي حاجه وبعدها فتحت وقالت
ماجده
ايه رجعت تاني ل………ولسه هتكمل الجمله لاقت اللي بيكتم نفسها وبيقفل الباب وراه وبيفضل فيها بالسينة عده طانات ورا بعض
وبيمسح اي أثر ليه بسرعه وبيكون مخبي وشه علي قد ما يقدر عشان لو فيه كاميرات ما تعرفش تجيبه وبينزل
وطارق بيرجع البيت بعد شويه
وبيفضل يخبط علي الباب وبيفتح بالمفتاح اللي معاه لما ملقاش حد بيرد
طارق
ايه يا حبيبتي انت نمتي ولا اي…….
وبيبص بيتصذم من اللي شافه وبيطلع يجري
وبيكون سحر وأبوها راحوا عملوا محضر في محسن بالتعدي ورفعت قىضيه عشان تاخد عيالها
ومحسن بيرجع في نص الليل
ثريا بتقابله
كنت فين ده كله
محسن
ملكيش دعوه ليا ياما وسبيني في حالي
مش انت واقفه مع اللي اسمها سحر ده دي انت عايزه مني ايه بقى خليني بحالي وانت بحالك
ثريا
طب خد ده محضر مراتك عملاه
محسن
بقي كده ماشي عايزنا امتي إن شاء الله
ثريا
الجلسه بكرة بعد العصر
وتاني يوم الصبح بتكون ثريا بتجهز عمر وسلمي وأحمد عشان كان عندهم مسابقة قرآن في التحفيظ بتاعهم وبيكونوا متحمسين جدا للمسابقه
ثريا
تخلصوا وتيجوا علي طول يا حبايبي عشان هتبجوا معانا في مشوار وخلي بالك من اخواتك يا احمد
احمد
حاضر يا تيته
وبيروحوا المسابقه وبيكونوا راجعين مبسوطين لأنهم سمعوا كويس جدا بس لسه مستنين يعرفوا النتيجه
وبينزل محسن من فوق
جهزتوا يلا عشان تشوفوا امكم
العيال
هيه هيه هنشوف ماما
محسن
اه طبعا هتشوفوها وهتعيشوا معاها كمان مش هي عايزه كده حاضر هعم,لها اللي هي عايزاه
وبيكون ثريا زعلانه عليهم
وبيروحوا المحكمه سلمي بتسال جدتها
سلمي
هو احنا هنا ليه يا تيته
ثريا
ماتخافيش يا حبيبتي ماما زمانها جايه وهتشوفوها وتاخدكم معاها كمان
محسن لما بيسمع أمه بتقول كده بينده لهم
وبيقولهم بصوت واطي
محسن
لما نخلص الجلسه فيه واحد صاحبي واقف بتروسيكل برة تطلعوا تركبوا فيه علي طول ولو مسمعتوش الكلام هخلص عليكم فاهمين ولا لا
العيال بتشوف مامتهم داخله بيجروا عليها وبيحىضنوا فيها ويقعدوا جنبها
وسلمي وأحمد بيحكوا لمامتهم اللي ابوهم قالهم عليه
سحر
ماتخفوش من حاجه مش هيقدر يعملكم حاجه وهتيجوا معايا
وبعد ما الجلسه بتخلص بيكون محسن مستنيهم يخرجوا ويعملوا زي ما قالهم ولكن فضلوا حىاضنين امهم وثريا بتسلم عليهم قبل ما تمشي وبيروحوا مع مامتهم
وبيروح محسن البيت بيفصل يكس,ر في البيت وثريا بترتاح لان الولاد وسحر بقوا بعيد عن محسن وتاني يوم في رقم بيرن عليا








