
فى أحد الغـ،ـرف ذات الطابع الانثوى نجدها تتململ فى نـ،ـومها حتى استيقظت تماما ونهضت من على الفراش وهى تردد اذكار الصباح وبعد أن انتهت توجهت للخارج لترى والدتها تقف فى المطبخ تعد الفطور
عائشة بخفوت:استعنى على الشـ،ـقى بالله أما اروح اخضها بقى
ثم تسللت بهدوء حتى وصلت خلف والدتها
-
النادلة السوداءنوفمبر 24, 2025
-
اطفئ الأجهزة وستعود ابنتكنوفمبر 24, 2025
-
الطفلة ايسلنوفمبر 23, 2025
-
قال له سأجعل ابنتك تمشي لم يتوقع الأب أن المعجزةنوفمبر 23, 2025
عائشة بصراخ:عووووووووووو
والدتها (صفاء)بذعر: عااااااا
عائشة بضحك : هههههه كل مرة أعملها وتتخضى
صفاء: اقول ايه بس يارب (وكأى ام مصرية)ربنا يعوض عليا عوض الصابرين انتى هتعقلى امتى يا بنتى
عائشة بإبتسامة وهى تسرق البطاطس المقلية وتضعها فى فمها : أبدا مش هعقل يا صفصف
صفاء بيأس من ابنتها:طب جهزى السفرة يلا عشان الفطار
عائشة وهى تقبلها من وجنتها :من عنيا يا صفصف يا قمر انت
على الناحية الاخرى
فى أحد القصور الفخمة التى تدل على ثراء صاحبها نجد أصوات صراخ وأشجار
ليل بصراخ: انتى هتروحى النهارده وهتعملى العملية يا ملك وغضب عنك
ملك بغرور :انت عايزنى انا ملك الشافعى اعمل عملية تلقيح عشان اجيب حتة طفل يبوظلى منظرى وجسـ،ـمى ياى
ليل بهدوء مريب ومرعب:وانا بقولك هتعمليها يا ملك يا أما هطلـ،ـقك وعيلتك اللى بتتكلمى عنها ديه همحيها من على وش الأرض وشوفى مين هيعبرك
ملك برعب: ح حاضر هعملها
ليل ببرود مخيف :ايوه كده خليكى مطيعة عشان مزعلكيش وانا زعلى وحش وانتى عارفة كويس
ثم تركها وتوجه إلى الخارج وارتدى نظرته بكل غرور ليصعد سيارته متوجها لشركته وخلفه أسطول من السيارات
بينما ظلت ملك تقف فى مكانها تفكر فى حل لهذه المشكلة
*تعريف *
(عائشة محمود السنة الأخيرة من كلية طب أسنان منتقبة لديها بشرة بيضاة وأشعر اسود طويل وكثيف وعينين واسعتين بنفس اللون متوسطة الطول جسدها ممشوق من أسرة ميسورة فوالدها لديه شركة صغيرة للمقاولات يملكها هو واحد أصدقائه لديها صديقة مقربة تدعى مريم )
بقلم منة صبرى
(ليل الراوى صاحب شركات الراوى جروب قـ،ـاسي وبارد نادرا ما يفقد أعصابه عريض المنكبين فاره الطول قمحى البشرة لديه عينين خضراء ساحرة تتحول لزيتونى عندما يغضب وشعر بنى غامق وغمازتين نادرا ما تراهم لأن وببساطة لا يبتسم ولا يضحك متزوج من ملك الشافعى ليس عن حب ولكن لتكون واجهة له زوجة من عائلة راقية وجميلة مجرد زينه وأى قطعة اساس ما ينقصه لتكملة اللوحة هو وريث له)
بعد الإفطار عند عائشة
محمود بجدية: متنسيش تروحى المستشفى عشان تعملى الإشعات بتاعتك ورسم الايكو
*ملحوظة*
عائشة مريضة قلب
عائشة بخفوت :حاضر يا بابا
اتجهت إلى غـ،ـرفتها ارتدت ملابسها ونقابها واتصلت بصديقتها لتخبرها بأنهم سيذهبون للمشفى بعد الجامعة
فى الجامعة
مريم بملل:الواحد زهق المحاضرة كانت طويلة مـ،ـوت
عائشة بتنهيدة: المهم أنها خلصت يلا عشان نروح المستشفى
مريم بحزن لمرض صديقتها :يلا
فى المستشفى
أثناء اتجاه عائشة لغـ،ـرفة الإشاعة اصتد،مت بشخص
عائشة بأسف:سورى مأخدتش بالى
ملك بحدة : متخلفة
وتركتها ورحلت بينما غضبت عائشة من تصرفها لتنظر لمريم لتقول لها الاخرى
مريم :فكك منها وخلينا ندخل
ودخلوا سويا بينما ملك انتبهت لفقدنها أحد اقراط الأذن خاصتها
ملك بضيق:أكيد وقع منى لما خبط المتخلفة دى
وعادت لمكان الاصتدام مرة آخرة فوجدتها على الارض انخفضت وامسكته بيدها وارتفعت مرة أخرى لتلمخ تخصص الغـ،ـرفة التى دخلتها المتخلفة حسب رأيها لتجدها متخصصة برسم إشاعة على القب فجاء فى مخيلتها فكرة خبيثة
واتجهت لقسم العمليات وقابلت الدكتور المسئول عن العملية
ملك بعجرفة:انا ملك الشافعى زوجة ليل الراوى
الدكتور بتوتر :اهلا يا فندم احنا جهزنا كل حاجة زى ما أمر ليل بيه
ملك بخبث:بس فى تغيير احنا هنعمل العملية لبنت تانية
الدكتور بإستغراب :بس ليل بي لتقاطعه ملك:انا اللى بقولك كاد يقاطعها لتكمل:وانت مش هتعرفه والا حياة عيلتك هتكون التمن وكده كده محدش هيعرف انت كل اللى عليك تعمل العملية للبنت وانا هقول انى عملتها وطبعا هيكون ليك نسيتك والا انت عارف هعمل فيك ايه
الدكتور بخوف :حاضر
بينما أمسكت ملك هاتفه وأجرت اتصال مضمونه كلمة واحدة :نفذ
عند عائشة
دخلت أحد الممرضات فجأة لتخبرهم بتعطل الأجهزة وعليهم التوجه لغـ،ـرفة أخرى للإشاعة فتجهت مريم وعائشة لهناك فقاطعتهم الممرضة قائلة لمريم :انتى ممكن تستنى هنا وهما لما يخلصوا هيجولك
اومئت مريم
واتجهت عائشة مع الممرضة ادخلتها الممرضة أحد الغـ،ـرف وعندما جاء عائشة لتتحدث تفاجئت بحقنة فى زراعها لتفقد وعيها
بعد مرور 6ساعات
تفتح عائشة عينيها لتجد والديها موجودين حولها ومعهم صديقتها مريم
عائشة بخفوت وتعب: ايه اللى حصل
مريم :انتى كنت بتعملى الإشاعة وفجأة اغمىعليكى فنقلوكى هنا وانا اتصلت بيهم
ليقول والديها :حمد الله على سلامتك
عائشة بتعب: عايزة اروح
صفاء بقلق:مش هينفع الدكتور قال مش هينفع تمشى لازم تقعدى تحت الملاحظة عشان قلبك لو فى تطورات فى حالتك
عائشة بتعب قبل أن تغفو ثانية :طيب
بعد مرور ثلاث ايام خرجت عائشة من المستشفى
عند ليل فى القصر
ليل ببرود وهو يدلف إلى القصر ليشاهد ملك وهى متجهة للخارج بثياب فاضحة وحذاء ذو كعب عالى : أظن انتى حامل دلوقتى يعنى خروج من البيـ،ـت ممنوع والكعب ميتلبـ،ـسش وبحدة:مفهوم
ملك بخوف:مفهوم
*بعد ثلاث أشهر *
كانت عائشة فى الطريق للعودة لبيـ،ـتها لتشعر فجأة بالدوار وتتمالك نفسها حتى ركبت تاكسي للذهاب للبيـ،ـت بدل من السير وفى الطريق تمر من أمام المستشفى لتقرر النزول للفحص بسبب شعورها بالدوار كثيرا والغثيان وكثرة النـ،ـوم وآلام فى قلبها
بعد انتهاء الطبيبة من الفحص :حضرتك انا كنت عرفتك قبل كده إن الحمل ممنوع فى حالتك
عائشة بصد،مة وذهول:ح حمل
الطبيبة بعملية:أيوة يفندم حضرتك حامل وفى الشهر التالت
عائشة بصد،مة ودموع :حضرتك متأكده
الطبيبة بعملية :أيوة يا فندم حتى انتى بنفسك كان مفرود تعرفى من الأعراض اللى عندك وكمانالحمل ده فى خطورة على حياتك يعنى نسبة نجاتك من الولاده 40%وانتى مينفعش تنزليه لانه فى الشهر التالت فى خطورة اكبر
تركتها عائشة وغادرة المشفى وهى فى حالة صد،مة
عائشة بدموع :طب ازاى ازاى طب هعمل ايه ثم تمسح دموعها مش وقت صد،مة انا لازم أفكر ده حصل ازاى
*بعد مرور 3ساعت *
توقف التاكسى أمام شركة الراوى لتترجل منها عائشة
دخلت الشركة وتوجهت للسكرتيرة
عائشة بجمود:ممكن أقابل ليل بيه وقوليله موضوع حياة او مـ،ـوت
سكرتيرة بعملية :ثوانى يا فندم
ثم توجهت للمكتب
سكرتيرة :ليل بيه فى واحدة منتقبة عايزة حضرتك فى موضوع وبتقول حياة او مـ،ـوت
ليل ببرود :دخلتها
خرجت السكرتيرة وتبعها دخول عائشة التى تركت الباب مفتوحا
ليل ببرود :اقفلى الباب
عائشة برقة وخفوت:مينفعش كده تبقى خلوة شرعية
ليل ببرود :تمام ايه بقى الموضوع المهم اللى انتى عايز انى عشانه
عائشة بخوف وتوتر:احم احم انا انا حامل منك ………
*flash back *
عائشة ببكاء:طب… طب ازاى ..انا …انا حامل ازاى…. وانا هعمل ايه دلوقتى. ..طب ماما وبابا لو عرفو هيعملوا فيا ايه ..ثم قامت بمسح دموعها وعائشة بقوة: مش وقت عياط دلوقتى انا كلها شهر وبطنى هتكبر وهتبان انا لازم الاقى حل واعرف انا حامل ازاى..انا هتصل بمريم وهحكيلها
مريم :الوو
عائشة :مريم انزلى قابليني دلوقتى فى كافيه……
مريم بقلق :فى ايه يا بنتى قلقتينى احنا مش لسه كنا مع بعض
عائشة بصوت باكى:تعاليلى يا مريم انا محتجاكى اوى
مريم بقلق :طيب ..طيب انا جيالك اهو
عائشة :ماشى سلام
اتصلت عائشة بوالدتها واخبرتها أنها ستتأخر
بعد دقائق وصلت مريم
مريم بقلق :فى ايه يا بنتى وايه الموضع المهم اللى انتى عايزانى فيه
عائشة ببكاء مرير :انا…انا حامل يا مريم
مريم بصد،مة :ايه ازاى!!
عائشة ببكاء :معرفش هتجنن انا ازاى حامل انا روحت المستشفى بعد ماسبتك عشان كنت تعبانة لقيت الدكتورة بتقولى إن انا حامل وانا مش عارفة ازاى دي بتقولى انا حامل من 3شهور
مريم بهدوء :عائشة انتى لازم تهدى دلوقتى وتفكرى بهدوء عشان تعرفى انتى بقيتي حامل ازاى وهتعملي ايه
عائشة بإيمأة :صح انا لازم اهدى عشان اعرف أفكر
مريم بهدوء :انتى بتقولى إن انتى حامل فى الشهر التالت يعنى الحمل حصل من 3شهور دلوقتى فكر ايه اللى حصلك من 3شهور
عائشة بخفوت:انا من 3شهور حياتى كانت ماشية عادى ثم تابعت بتذكر :ص صح انا ازاى نسيت وعديت الموضوع
مريم بأمل:ايه افتكرتى ايه
عائشة :فاكرة لما كنتى معايا بنعمل الإشاعات والممرضة ودتنى أو.ضة تانية لما روحت معاها فى حد ادانى حقنة فى دراعى وقبل ما يغمى عليا سمعت الدكتور بيقول جهزوها للعمليات وبعد كده انتى عارفة الباقى
مريم بحماس:يبقى يلا بينا على المستشفى عشان نعرف الدكتور ده عملك ايه
عائشة :بس انا مش فاكرة غير شكله بس معرفش اسمه بس عارفة اسم الممرضة
مريم بأمل :عادى مش انتى عارفة اسم الممرضة يبقى هنعرف منها مكان الدكتور عائشة :ماشي يلا نروح المستشفى
ذهبت عائشة ومريم إلى المستشفى
*فى المستشفى *
عائشة لموظفة الاستقبال :لوسمحتى هى الممرضة رحمة فين
موظفة الاستقبال بعملية:فى استراحة الممرضات فى الدور الثالث
عائشة :شكرا








